Friday, May 9, 2008

Våren är här! /eller/ Den långa historien om mössan som bidade sin tid.


Snön är borta, storsjön är i stort sätt isfri och tussilagona blommar i dikena. Och idag sprack det fram små små gröna löv på björken bakom vårt hus. Det fina vädret till ära har Emma fått sig en vårmössa i bomullsgarn.

Den här mössan kan nog vara den WIP som slagit alla mina rekord för hur länge de kan ligga innan de blir klara. Denna lilla mössa har tagit mig över sex år att färdigställa. Jag kommer inte riktigt ihåg när jag stickade den, men det var på den tiden jag bodde i Skövde. Alltså innan 2003 nån gång. Jag kommer ihåg att jag köpte garnet när jag var på semester i Härjedalen 2002. (Också lustigt, jag köpte garnet här uppe i Jämtlands län, då helt ovetande om att det var här jag skulle hamna.) Jag stickade nästan hela mössan, tror den skulle bli en present. Jag hade stickat själva mössan och ena öronlappen, men aldrig gjort klart den andra öronlappen. Jag hittade igen mössan nu i vintras under en rensning i garnlådan.


Det märktes på mössan att jag var självlärd och improviserade lite när jag gjorde den. Till exempel kunde jag inte sy ihop den så snyggt, jag hade använt kaststygn (!). Väldigt klumpigt. nu har jag repat upp sömmen, och sytt igen med "mattress stitch" (Vad det nu heter på svenska..). Osynlig och snygg söm. Bantade också tofsen, som 2002 gjorts så tjock att den var tyngre än hela mössan. Sen stickade jag den sista öronlappen. Som avslutning virkade jag två varv runt kanten. Garnet är ett mysigt regnbågsfärgat bomullsgarn, perfekt för våren.

No comments: